eSports: Controllers op een nieuw speelveld
oktober 5, 2017
VAN NON-TENT NAAR STRATEGIC STORYTELLING
oktober 19, 2017
sport-heroes-sportindustrie

De sportindustrie: van slag of aan slag?

Een kritische wedstrijdanalyse.

Het onlangs verschenen rapport van PriceWaterhouseCoopers geeft een confronterende inkijk in trends en innovaties die de sportwereld op zijn kop zetten. Als gevolg van verschuivingen in mediaconsumptie; de opkomst van nieuwe technologieën en een razendsnel ontwikkelende sponsoring markt is de sportindustrie goed van slag. Of misschien wel aan slag?

 

Van slag zijn in cijfers
Mooi gesproken, maar hoe zien we dat terug in de cijfers? Volgens de uitkomsten van een online-enquête onder sport-stakeholders zal de sportmarkt een flink aantal stappen terug moeten doen. Er blijft weliswaar sprake van een groei, maar wel met een vermindering van ruim 30 procent. Dit terwijl de totale industrie met een gemiddelde van 6,4 procent over dezelfde periode in omzet zal groeien.

Mediaconsumptie geeft startschot
Dat vraagt om een verklaring. Laten we eerst kijken naar de sportmedia branche. Volgens de PwC respondenten zijn er drie ontwrichtende krachten: de voortdurende verspreiding van nieuwe platforms; de alomtegenwoordige mobiele toegang tot sportmedia en de verandering van distributiestrategieën door rechtenhouders. Drie ontwikkelingen die niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar worden gevoed door de consument. De mediaconsumptie neigt namelijk steeds meer naar mobiele, hapklare, on-demand inhoud. Sociale media kanalen en commerciële platforms nemen de aanvoerdersband over en lijken traditionele kanalen buitenspel te zetten.

Techbedrijven zetten de aanval in
Natuurlijk kijk ook jij weleens naar wedstrijdsamenvattingen of highlights op je tablet of telefoon. Toch? Grote kans dat je in de nabije toekomst zelfs de belangrijkste sportwedstrijden live op je tablet of smartphone zult aanschouwen. Het oude vertrouwde lineaire televisie kijken verliest terrein door intrede van nieuwe distributiekanalen. De VS eist ook op dit gebied de pioniersstatus op: Facebook neemt de streamingrechten voor de UEFA Champions League over van Fox Sports en Amazon koopt de streamingrechten van de National Football League en de ATP World Tour. Concrete indicaties dat dit soort grote techbedrijven het sportplatform steeds serieuzer nemen binnen hun business strategie. Waarom? Omdat de sport een perfect platform biedt om gericht te connecten en engagen met voorheen lastig te bereiken doelgroepen.

Nieuwe technologieën scoren sponsormogelijkheden
Ook innovatieve technologieën hebben grote impact op de sportindustrie. Het PwC rapport belicht met name de wearables en sensortechnologie, virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Alle vier gamechangers met veel potentiële toepassingen en daarbij horende kansen en gevolgen.
Met betrekking tot VR en AR -beiden vaak aangeduid als de ‘next big thing’– stelt het rapport drie hoofdgebieden waarop gefocust moet worden: fan ervaring & betrokkenheid, virtuele sponsoring en training & prestaties.
Een concreet voorbeeld van sponsoring 2.0? Denk bijvoorbeeld aan virtuele reclameborden met voor ieder individu andere gesegmenteerde content. Door VR-mogelijkheden worden fans tijdens een sportevenement in een driedimensionale omgeving meegenomen. De unieke en gerichte content zal de algehele fan experience naar een heel ander level brengen en biedt commerciële kansen voor mediarechten houders.

eSports met korte sprint en lange adem
Een van de ontwikkelingen die de sportindustrie op zijn kop zet, is de razendsnelle opkomst van eSports. eSports? Gamen? Wat is het verschil en hoe kan dat invloed hebben op de echte sportwereld? Dat is een lang en interessant verhaal dat je hier terug kan lezen. Je kunt er van op aan dat in de nabije toekomst eSports-rechtenhouders steeds meer zullen gaan samenwerken met merken en commerciële bedrijven. Marketingstrategieën zullen binnen deze samenwerkingen op maat worden gemaakt en zo effectief bijdragen aan de groei van eSportsprogramma’s en -communities Ook verwacht men dat de meeste eSports rechtenhouders zich zullen concentreren op het vergroten van inkomsten uit directe uitgaven van fans. Tot op heden is de meeste content nog steeds gratis beschikbaar. Maar de beloningsmechanismen evolueren en de cross-mediale platformen zullen elkaar in de toekomst binnen een integraal geheel gaan versterken. Ook de algehele media aandacht voor eSports is groeiende. Uiteindelijk doel? Interactieve content voor de kijker creëren, dat aan de basis ligt van betaalde mediaplatformen.

Oneerlijke strijd
Respondenten in de PwC-enquête wijzen ook naar de wereldwijde aantrekkingskracht van enkele premium leagues en clubs als katalysator van de verandering. Er vindt, zo vertelt het rapport, een commerciële consolidatie plaats rond toonaangevende teams, competities en evenementen. Als gevolg hiervan is de kans aanzienlijk dat de middenklasse binnen de sportindustrie steeds kleiner wordt. Concurreren met de ‘grote jongens’ en voldoende inkomsten genereren wordt steeds lastiger. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de Eredivisie. De competitie en de Eredivisie clubs moeten het doen met veel lagere inkomsten uit uitzendrechten en sponsorgelden. Nederlandse clubeigenaren handelen ondertussen bijna meer uit liefhebberij, dan uit geloof in een businessmodel (zo blijkt ook uit de documentaire Einde speeltijd!).  Iets wat ook opvalt in de internationale sportmarketing wereld: steeds vaker tonen buitenlandse investeerders interesse in Nederlandse voetbalclubs. Dat biedt natuurlijk commerciële kansen en marketingmogelijkheden. Of het goed of slecht is voor de sportieve ziel van onze competitie zal de tijd uit moeten wijzen.

Benieuwd hoe deze ontwikkelingen de Nederlandse sportindustrie verder zullen beïnvloeden? Eager om hier als (sport)merk of bedrijf op in te spelen, te anticiperen? Tijd om te sparren met Sport Heroes!

Klik hier om het PwC rapport te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *