SH-SPORTMARKETING1
5 visual storytelling trends voor 2018
november 23, 2017
Sportheroes_Marketingbureau_Mark_Prinsen_Innovatie

Trillend naar goud of marketingtruc?

Het trilt. Rechter bovenbeen. Je grijpt naar je broekzak en in een split-second heb je een smartphone in de hand. Herken je die reflex? We zijn met zijn allen goed getraind op dat getril. Daar moeten we wat mee, dachten ze in Thialf. Resultaat: een schaatspak met trilfunctie. Keerpunt, angstgegner of marketingtruc?

Dit jaar blijven de grote technologische wonderen uit. Althans, bij het langebaanschaatsen. De shorttrackers nemen voorsprong met de door Samsung ontwikkelde ´go-lower technologie´. Wat dat inhoudt? Simpel, met een druk op de knop laat coach Jeroen Otter het pak van zijn schaatser trillen. Niet om even te appen of hun Facebookpagina te checken. Nee, in een split-second weten de schaatsers zo dat ze dieper moeten zitten. De beste schaatslui staan trouwens alleen bij de trainingen aan wal. Tijdens wedstrijden blijft het trilpak in de kleedkamer.

Bizarre innovaties, opvallende samenwerkingen en hypes waarvan de wenkbrauwen vanzelf omhoog gaan. Ze zijn de schaatswereld niet vreemd. De vraag is of deze specifieke innovatie onze ijskoude traditionele sport verder helpt, een keerpunt is. Zorgt dat trillen voor een nog betere training of zakken we door het ijs? Een blik in het verleden schetst een aantal mogelijke antwoorden.

3 historische innovaties binnen de schaatssport

De klapschaats. Dé alles veranderende innovatie in de schaatswereld. De uitvinding uit 1980 lag lange tijd te verstoffen op een bovenste plank, maar kreeg op de Olympische Winterspelen van 1998 de gehele schaatswereld op de knieën. Niet alleen de topsport is veranderd, ook de breedtesport klapt er tegenwoordig op los.

Aerodynamische ribbels. Oftewel, de spoilers van de schaatssport. Zo werd de Delftse uitvinding gepresenteerd. Plastic plak strips die de aerodynamica van de schaatser bevorderen. In de praktijk bewezen? Nee. Maar vast en zeker een mentale placebo.

Het allersnelste pak ter wereld. Althans, dat beweerde team USA in 2014 over het door onder andere Lockheat ontworpen dynamische ´wereldwonder´. Helaas bleven de prestaties uit. Ja, wie geef je dan de schuld? Juist.

Keerpunt, mentale placebo of marketingstunt?
Even een pootje over. Terug naar 2018. Terug naar het schaatspak met trilfunctie. Want welke resultaten gaat dit nieuwe schaatspak boeken? Welke conclusies kunnen we trekken?

Laten we voorspellen dat deze innovatie bij lange na niet hetzelfde effect zal hebben als de klapschaats. Het is eerder een nieuwe communicatievorm tussen coach en sporter, dan een sportrevolutie. Of staat dit pak toch stiekem aan het begin van een schaatssport vol technologische wearables?

Natuurlijk heeft vooral Samsung baat bij een mediahype on ice. Zo vlak voor de Olympische Winterspelen word je als merk natuurlijk graag in verband gebracht met een ploeg vol kampioenen. Zelfs als dat met een vrij simpel ogende innovatie is. Maar waarom zouden echte topsporters daarin meegaan? Psychologische oorlogsvoering misschien?

Of is het toch iets anders? Koesteren we met zijn allen simpelweg onze traditionele sport, met al haar gekke gewoontes? Met haar traditionele technologische wonder innovaties? Of ze nu werken of niet. Of het nou marketing is of niet. Zodra we die bel horen, als eerste de bocht doorkomen en met twee armen in de lucht over de streep glijden…

Dan trilt er niets.
Maar klopt alles.

1 Comment

  1. Norman schreef:

    Het pak gaat vooral over ‘meten is weten’. De sensoren in dit pak meten exact hoe diep de schaatser zit en geven dit door via een draadloze verbinding. De bondscoach kan deze data direct op de Galaxy S8 aflezen en de schaatser bijsturen.
    De trilfunctie is secundair.

    Zie ook: http://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2018/01/thijs-de-boer-van-cheil-over-smartsuit/index.xml

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *