Sport Heroes Sportmarketing Innovaties
Top 5 innovaties in de sport(marketing)wereld
november 9, 2017
SH-SPORTMARKETING1
5 visual storytelling trends voor 2018
november 23, 2017
SocialMedia_Sportmarketingbureau_SportHeroes

10 social media trends om in 2018 rekening mee te houden

Het jaar loopt op z’n einde. Het perfecte moment dus om vooruit te blikken op 2018. Uit ervaring weten wij dat Top-10 lijstjes er bij onze lezers ingaan als zoete koek. Om deze reden zullen wij de komende weken verschillende top 10 lijsten publiceren. Hier zullen wij ingaan op de verschillende trends voor het komend jaar op het gebied social media, storytelling, branding, online marketing meer! Deze week trappen wij af met een overzicht van de meest belangrijke social media trends voor 2018.

1. De echte doorbraak van Augmented Reality

Onlangs stelde Apple de iPhone 8 en de iPhone X aan de wereld voor. In beide telefoons zit een nieuwe chip waarmee de beleving van Augmented Reality weer verbeterd wordt. Augmented Reality werd door het grote publiek natuurlijk ontdekt met de mobiele game Pokémon Go. Komend jaar wordt de volgende stap gezet met de Harry Potter game ‘Wizard’s Unite’. Verder is het heel waarschijnlijk dat we deze techniek steeds meer zullen terug zien op social media. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat Snapchat of Instagram binnenkort filters zullen lanceren waarmee je een selfie kunt maken waarbij een vriend of beroemdheid via augmented reality wordt geprojecteerd. Op dezelfde manier kunnen merken hun producten binnenkort ook onder de aandacht brengen. Bedenk maar eens hoe makkelijk online kleding shoppen wordt als je die trui of broek nu ook kan passen om te kijken hoe het jou staat.

2. Merken gaan massaal inzetten op Instagram Stories

Meer dan 200 miljoen mensen gebruiken elke maand Instagram Stories. Dit zijn er 50 miljoen meer dan Snapchat waar het idee van Instagram Stories ooit gepikt werd. En dat terwijl Instagram Stories pas sinds 1 jaar live is! In dit tempo zal bijna de helft van alle Instagram-gebruikers eind 2018 Instagram Stories gebruiken. Ook merken zullen in 2018 steeds meer investeren in Instagram Stories omdat deze manier van verbinden een groot succes is gebleken.

3. Influencer marketing gaat BIG

Influencer marketing heeft de afgelopen jaren bewezen zeer succesvol te zijn. Een prachtig voorbeeld is Boxed Water die samen met de National Forest Foundation het ReTree project startte. Voor elke foto van jouw Boxed Water op Instagram met de hashtag #Retree werden er twee bomen geplant. Dit project is begonnen met een handvol influencers en is daarna viral gegaan. Ondertussen zijn er al meer dan 500.000 bomen geplant en is de bekendheid en sales van Boxed Water enorm gestegen.

Ook Adidas gebruikt influencer marketing inmiddels veelvuldig. Met een groep van 25 vrouwelijke influencers is er een flinke groei gerealiseerd in de verkoop van vrouwelijke producten. Opmerkelijk is dat deze vrouwelijke influencers, allemaal bloggers en modellen, meer impact teweeg hebben gebracht dan de vrouwelijke sporters die voorheen als endorser van het merk werden ingezet.

4. Merken gaan WhatsApp en Messenger gebruiken

Meer dan 2,5 miljard mensen maken wereldwijd gebruik van mobiele berichten platforms als WhatsApp, maar toch zijn merken online nog steeds voornamelijk gericht op het verbinden via Facebook, Youtube, Instagram en Snapchat. Verwacht kan worden dat in 2018 merken veel meer tijd en geld zullen investeren in het verbinden met consumenten via Messenger platformen. Artificial Inteligence (AI), Voice assistants en chatbots stellen merken in staat om een gepersonaliseerde shopper experience aan te bieden via berichtenplatforms zoals WhatsApp, Messenger en Kik.

5. Uitbreiding van live streaming

Wat ooit een nieuwe gimmick was, is inmiddels een integraal onderdeel geworden van sociale media. Tegenwoordig gebruiken steeds meer grote en kleine merken Facebook-live, Youtube-live en Twitch om de aandacht van volgers te trekken.
GORUCK, een rugzakfabrikant en de organisator van extreme endurance evenementen, is een voorbeeld van een middelgroot merk dat zijn bereik heeft vergroot door authentieke live-streaming content op Facebook. Duizenden volgers hadden zich aangemeld om live aanwezig te zijn bij hun meest recente uithoudingsrace. In 2018 zullen steeds meer merken de kracht van live streaming onderkennen en dit gaan integreren in hun maandelijkse content planning.

6. Focus op de Z-Generatie

Uit een recent onderzoek van Goldman Sachs valt af te leiden dat de Z-Generatie waardevoller was voor de meeste merken en bedrijven dan millennials. Vandaag zijn de oudste Gen Z’ers 22 jaar oud. Deze generatie is net begonnen met werken en zal de komende jaren aan koopkracht winnen. Merken zullen hier op in spelen door hun social-mediastrategieën er op aan te passen. Verwacht daarom grote investeringen in een platform zoals Instagram dat Gen Z’ers graag gebruiken.

7. Twitter 2.0

Met Twitter gaat het niet al te best. Twitter is er in 2017 niet in geslaagd om hun volgers aantallen aanzienlijk te laten groeien. Sterker nog, LinkedIn, Facebook en Instagram hebben allemaal meer volgers. Dit jaar verloor Twitter ook nog eens de strijd met Amazon voor de rechten van het streamen van NFL-games in 2018. Het is daarom waarschijnlijk dat het management van Twitter de functionaliteiten van het platform flink zal evalueren. Vorige week werd het aantal te gebruiken karakters al vergroot van 140 tot 280. Andere mogelijke veranderingen aan Twitter zijn de verkoop van het bedrijf aan privé-investeerders, het veranderen van het platform met een abonnement element en / of het vernieuwen van Twitter-advertentieopties, die inmiddels behoorlijk achterlopen op andere platforms.

8. Digitaal ‘hangen’ met je matties

Houseparty is een video-hangout platform dat dagelijks door meer dan een miljoen mensen wordt gebruikt. Het wordt voornamelijk gebruikt door de Z-generatie om online, met meerdere mensen tegelijk, met elkaar te ‘hangen’. We hebben video op sociale media belangrijker zien worden en deze live video-groeps-hangouts zijn een natuurlijk gevolg van deze trend. Het platform is inmiddels zo succesvol dat Facebook naar verluidt manieren onderzoekt om een vergelijkbare functionaliteit binnen hun platform te integreren, zoals Instagram dat eerder ook deed toen het de functionaliteit Instagram Stories van Snapchat kopieerde.

9. Facebook Spaces gaat mainstream

Facebook is niet alleen geïnteresseerd in live videostreaming, ze zijn ook concrete stappen aan het maken in het Facebook “Spaces” project. Facebook Spaces is ontworpen om met vrienden te interacten d.m.v. Virtual Reality. Aangezien Facebook eigenaar is van Oculus, een hardware- en softwarebedrijf voor Virtual Reality, is het geen verrassing dat ze ook een platform ontwikkelen om gebruik te maken van deze technologie. De vraag is echter in hoeverre deze techniek het komende jaar al zal aanslaan, want een beetje Oculus VR bril is nog steeds behoorlijk prijzig.

10. Sociale platforms omvatten een krachtiger bestuursbeleid

Na een reeks controversiële beslissingen tijdens de presidentsverkiezingen van 2016 hebben sociale-mediaplatforms een meer hands-on benadering van het gedrag op hun platforms omarmd. Facebook heeft onlangs duizenden advertenties die verband lijken te houden met Russische inmenging, overgedragen en heeft geïnvesteerd in nieuwe AI en menselijke vormen van monitoring.

Gezien de brede kritiek die Facebook en Twitter in 2017 hebben gekregen, zullen deze platforms waarschijnlijk gedragscodes en gebruikersbeleid omvatten die hen zal beschermen tegen toekomstige kritiek.

Conclusie
Een aantal nieuwe trends in sociale media die zowel gebruikers als merken zullen treffen, worden steeds sterker en ontwikkelen zich snel. Het is waarschijnlijk dat videostreaming en virtual reality mainstream zullen worden. Daarnaast zullen merken zich wenden tot nieuwere sociale platforms zoals Instagram aangezien Gen Z’ers hun tijd daar steeds meer doorbrengen.

Met de lancering van de nieuwe iPhones, heeft augmented reality de kans om onderdeel van sociale media te worden op manieren die een paar jaar geleden nog ondenkbaar waren. Ten slotte zullen Twitter en Facebook waarschijnlijk hun beleid aanpassen om hun merken te beschermen tegen politieke kritiek en om gebruikers betere online-ervaringen te bieden.

Laat ons weten wat je vindt van de social media trends die wij gekozen hebben voor 2018.
Wij zijn altijd benieuwd naar jouw mening en nieuwe inzichten.

Geïnteresseerd om onder het genot van een kop koffie te horen hoe wij van Sport Heroes deze trends kunnen integreren in jouw online strategie? Neem dan contact met ons op!

1 Comment

  1. […] om de hoek, klopt al bijna op de deur. Wij zetten de deur alvast open. Kijken, zoals ik in mijn post van vorige week aangeef, altijd vooruit. Verrekijker in de aanslag. Een Sport Heroes vooruitblik op 2018. Van films […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *