Sport_Heroes_Duurzaam_Wereld
Kop in het zand of beloven het wereldvoedselprobleem op te lossen?
november 2, 2017
SocialMedia_Sportmarketingbureau_SportHeroes
10 social media trends om in 2018 rekening mee te houden
november 16, 2017
Sport Heroes Sportmarketing Innovaties

Top 5 innovaties in de sport(marketing)wereld

Stappen vooruit denken, voorsprong uitbreiden en als winnaar uit de strijd komen. Het klinkt als het fanatieke strijdplan van een sportman of sportvrouw. Maar zijn deze drie doelstellingen niet één op één te implementeren in het strijdplan van sportmarketeers? Precies om die reden zijn marketing en innovatie boezemvrienden, teamspelers, hand-in-hand-kameraden. Want de wereld draait door (ook zonder Mathijs van Nieuwkerk), maar de marketingwereld draait nog een tandje sneller. “Dynamisch, dynamisch, dynamisch blijven innoveren”, het gonst door het hoofd van de sportmarketeer. Om die gons een beetje ruimte te geven hieronder een top 5 van innovaties in de sport(marketing)wereld.

#1 Fanmarketing

Fan van Sparta Rotterdam, PSV of juich je overseas voor The Chicago Bulls? Dan heb je vast en zeker een clubshirt of jersey in de kast hangen. Waarschijnlijk wijs je met je duimen naar de naam achterop dat shirt, nadat je hebt gescoord (was het niet Mateja Kezman die die move ooit inzette?). Welke naam? Natuurlijk de naam van jouw favoriete speler. Hier liggen kansen voor de marketeers en daar hebben Nike en de NBA iets op bedacht. De connected jersey! De tijd is aangebroken dat deze shirts en jerseys je op de hoogte gaan houden van alles waar jouw club en speler mee bezig zijn. Datagedreven fanmarketing ten voeten uit. Zo houdt jouw shirt je op de hoogte van alle nieuwtjes, geeft je unieke content, aanbiedingen en zelfs de persoonlijke playlist van jouw favoriet. Voor de consument een super persoonlijke beleving, voor de marketeer een schat aan data.

#2 Technologische wearables

Hoeveel kilometer heeft hij gelopen? Wat is haar topsnelheid? Welke looplijnen worden er nog niet benut? Sportliefhebbers, sporters en trainers willen alles weten (het lijken soms net marketeers). Data wordt steeds belangrijker, bepalender. Zo is data in de F1 wereld al langere tijd een belangrijk onderdeel van de sport. Tot in de details worden de gegevens van een F1 wagen binnengehaald en geanalyseerd om zo optimaal te kunnen presteren. Die denkwijze en strategie gaat nu ook op innovatieve wijze worden toegepast in andere sporten. Deed men dat eerst nog met kastjes en polsbanden, nu is het ook mogelijk om sensoren subtiel in sportkleding te verwerken. Zo verzamel je, zonder dat de sporter er last van heeft, waardevolle data. In het verleden werd dit al toegepast op sportattributen als sportschoenen en slimme tennisrackets, maar nooit op sporters en hun kleding zelf. Zijn onderhuidse chips en sensoren wellicht de volgende stap? Hoelang nog voordat sport een full-on technologische strijd gaat worden?

#3 Smart Stadiums

Van smartphone, naar smart stadium. Oké de laatste past dan wel niet in je broekzak, maar maakt wel gebruik van wat er in die broekzak zit. De smartphone en het smart stadium maken verbinding. Zelfs nog voor je naar een wedstrijd gaat, worden de eerste contacten al gelegd: “vertrekt u op tijd en neem lijn 5” of “misschien kunt u beter carpoolen met supporter X”. Alleraardigst van dat stadion en opperde hij zojuist niet een kans tot MVO? Dat is nog niet alles: dit stadion vertelt je hoe jij naar je stoel moet lopen, waar je eten haalt en waar de toiletrij het kortst is. Ook krijg je unieke content op jouw smartphone en laat het stadion zien waar je vrienden zitten. Misschien zet dit smart stadium wel een wave in? Een enorm krachtige tool om fan engagement, totaalbeleving en gebruiksgemak te vergroten. Niet alleen voor de toeschouwers binnen het smart stadium en voor fans over de hele wereld, ook voor marketeers.

#4 E-sports

We hebben het er al eerder over gehad: zijn het gamers of sporters? Bepaal het voor jezelf. Eén ding is in ieder geval zeker: we kunnen er niet meer omheen. Met een geschatte omzet van $696 miljoen in 2017 en $1488 miljoen in 2020 moeten we E-sports beschouwen als de snelst groeiende sport van dit moment. Aangezien deze sporters (oké, voor de extreem eigenwijzen onder ons: deze gamers) zich in de digitale wereld bevinden en een voorheen lastig te bereiken doelgroep hebben, brengt deze ontwikkeling enorme kansen met zich mee. Ook binnen de sportmarketingwereld. Stap even binnen in die E-wereld en check de volgende video:

#5 Digitale sponsordeals

Je kent vast en zeker topvoetballer Alex Hunter wel? Snel, technisch en een echte teamspeler. Hunter is regelmatig te zien op verscheidene mediakanalen en heeft zelfs een mega sponsordeal met Coca Cola binnengehaald. Klinkt bekend toch? Nu is het alleen zo dat Alex Hunter niet bestaat. Alex is een digitaal personage uit de game FIFA17 en -18 en neemt iedereen mee in zijn leven als voetbalspeler in de premier league. Alex komt ook voor in reclames, social media, Coca Cola blikjes en zelfs op het scherm op Times Square. Een digitale sponsordeal als deze genereert geweldige kansen voor advertisers. Zij kunnen namelijk zelf de ultieme vorm geven aan een personage, creëren het levensverhaal en bepalen welke gevoelens er wanneer moeten worden overgebracht. Storytelling op zijn sterkst. Tot in detail afstemmen op de doelgroep, interactie bevorderen en totale controle behouden. De perfecte advert in een menselijk jasje?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *