sport-heroes-sportindustrie
De sportindustrie: van slag of aan slag?
oktober 12, 2017
Volvo Ocean Race - Sport Heroes
Man overboord.
oktober 26, 2017

VAN NON-TENT NAAR STRATEGIC STORYTELLING

Denkt u vooral aan kamperen en voorlezen. Daar gaat dit artikel niet over.

Onderscheidend blijven en een loyale fanbase opbouwen, twee doelstellingen die niet voor elk merk haalbaar lijken. Of toch wel en moet ieder merk op een andere wijze in de spiegel kijken? Sinds jaar en dag hebben we het over branding en contentmarketing. De benadering van deze onderwerpen is echter in heel veel gevallen verkeerd: er heerst een hoge mate van brand-obsessie.

We stappen het kantoor van de opdrachtgever binnen, krijgen een kop koffie en stellen dan direct de vragen: “Wat is content?” en “Wat verstaan jullie onder branding?”.  Negen van de tien keer kijken de ondervraagden ons en elkaar schuchter aan. Stilte.

Content omvat alles, betekent van alles, en als iets van alles betekent, dan is het veelal niks.

De twee voornaamste problemen van marketeers op het gebied van branding en communicatie zijn aandacht en vertrouwen. Problemen die niet op te lossen zijn met het produceren van non-tent (waardeloze content met productie als enkel doel). Hoe ontstaan die massa’s non-tent dan? Simpel; content wordt in de boardroom geproduceerd volgens een merk & product geobsedeerd model. De doelgroep wordt als eindbestemming gezien en niet als uitgangspunt genomen. Daarnaast maken veel marketeers een cruciale denkfout door targeting-data te gebruiken als content-creation-data.

Het roer om.
Als strategisch marketingbureau willen wij samen met merken het roer omgooien, een andere koers varen. Om als merk te overleven zal het hoe dan ook anders moeten, beter moeten…het beste moeten.

Ga daarom verhalen vertellen in plaats van content fabriceren. Zorg voor verhalen die het merk DNA reflecteren en die tot actie aanzetten.

Vergeet al die non-tent aan de horizon, zet koers naar strategic-storytelling. Maar waar ligt dat? Hoe kom je daar? Om er voor te zorgen dat jij als merk begint met het vertellen van de eerste strategische verhalen, geven wij je alvast een paar noodzakelijke regels. Wees in je strategic-storytelling:

non-tent

 

 

Geloofwaardig & relevant
Transparant & zelfkritisch
Consequent & tijdig
Doelgroep focus
Reflectie kernwaarden & interne cultuur

 

 

Denk niet in wat. Denk in waarom.
Denk vooral niet aan een valkuil. Waarom? Omdat je er dan invalt. Om je als merk echt te verbinden met de doelgroep communiceer je vooral over de gedeelde passie. Bekend verhaal, maar stop daar niet! Vertel vooral ´waarom´ je als merk ergens met overgave in geloofd en er gepassioneerd over bent. Het ´waarom´ verbindt en versterkt de conversatie met je doelgroep oneindig.

Om het vertrouwen en de gewenste aandacht van je doelgroep te krijgen is het van levensbelang om je niet blind te staren op demografische cijfertjes. Verplaats je in de doelgroep, wees empathisch en ontdek de daadwerkelijke behoeftes-GAP. Zoek uit waar de doelgroep echt om geeft, waar ze in geloven en gepassioneerd over zijn. Waar je als merk niks mee doet. Correctie: nóg niks mee doet.Breng jouw doelgroep in kaart. Nee beter nog: geef ze een gezicht, karakter. Gebruik persoonlijke data om de behoeftes-GAP, kernwaarden en passies van je doelgroep te leren kennen. Uit onderzoek van trendwatching.com blijkt namelijk dat je met een relevant productaanbod en gerichte authentieke content scoort. Ruim 59% van de millenials wil dat merken daarvoor zelfs hun persoonlijke data gebruiken.

Trouwens, voor ons is millenials geen benaming van een specifieke generatie, maar eerder de omschrijving van een mindstate. Een levensvisie of stijl die niet gebonden is aan afkomst, geslacht en zeker niet aan leeftijd.

Niet informeren. Inspireren.
Dat vanaf nu heilige woord (waarom heilig?) bekrachtigt de gedeelde passies van merk en doelgroep. De antwoorden die volgen op dit woord met vraagteken zullen een basis vormen voor een onverzadigbare behoefte aan branded content. Op die manier verandert informeren in inspireren. Resultaat? Merkambassadeurs die jouw boodschap op intrinsieke wijze zullen delen.

Let op! Om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en behouden, moeten de gezamenlijke kernwaarden en passies volledig verweven zijn met de interne cultuur van het merk. Laten we hier ruimte reserveren voor een klein stukje spiritualiteit: de interne cultuur is de ziel van het merk.
Bepaal vervolgens de juiste strategie en zorg ervoor dat het gepersonaliseerde productaanbod en de branded content 100 % authentiek zijn. Alles moet waarde opleveren voor alle stakeholders.

De laatste kleine grote stap.
Neem tenslotte echte experts op het gebied van storytelling in de hand, ik noem hier puur toevallig Sport Heroes. Sport Heroes stelt je in staat om jouw verhaal op een juiste en consistente manier te vertellen en zorgt er voor dat je boodschap via de perfecte kanalen wordt verspreid. Zo onderzoek je, reflecteer je, vertel je, bereik je en inspireer je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *