Volvo Ocean Race - Sport Heroes
Man overboord.
oktober 26, 2017
Sport Heroes Sportmarketing Innovaties
Top 5 innovaties in de sport(marketing)wereld
november 9, 2017
Sport_Heroes_Duurzaam_Wereld

Kop in het zand of beloven het wereldvoedselprobleem op te lossen?

Marketing in een tijdperk van Sociaalmaatschappelijke Impact & Duurzaamheid.

Twintig jaar geleden merken we op dat onze manier van zakendoen een grote sociaal maatschappelijke impact heeft op de planeet. De gouden bergen blijken erg goed bevriend met donkere wolken. Nu merken we op dat de toestand van de planeet een grote invloed heeft op onze manier van zakendoen. Een toekomstbepalende verstrengeling: van dollartekens naar eyeopeners.

Veranderen is geen hobby van de mens, laat staan het grootste zakelijke talent. Veranderingen zijn lastig, veranderingen zijn vaak ongewenst en onverwacht. Maar veranderingen brengen ook kansen met zich mee. Het klinkt misschien (psycho)logisch, maar ook in de zakelijke wereld valt er nog een hoop te winnen. Door de duurzaamheid- en klimaatrealiteiten samen met de transparante en informatieve internetrevolutie, worden merken vanzelf geherdefinieerd. Verschuilen is geen optie meer. Negatief of positief. Of je nu wilt of niet. Tegenstribbelen, accepteren of toejuichen? Luidkeels toejuichen. Maar doe dat wel op een authentieke manier, ´keep it real´ om het even in een sloganjasje te verpakken. Want je kan natuurlijk wel iets roepen als ´Develop the game, touch the world, and build a better future´, maar als je vervolgens betrokken bent bij fraudezaken, ontheemde bevolkingsgroepen en extreem slechte werkomstandigheden….dan sla je de plank natuurlijk volledig mis. Gaat u even mee terug naar het FIFA WK 2014?

Issues als milieurisico, sociale investeringen, technologische innovaties en kostenbesparingen komen nadrukkelijk in de media als het gaat om duurzaamheid en sociaal welzijn. Alle vier issues die voortkomen uit ons economische systeem dat zich in grote mate puur op financieel rendement richt. Het blindstaren op winstdoelstellingen heeft met de jaren het zicht vertroebeld, de visie getunneld. Nu moeten we echt concluderen dat het tijd is om die gouden oogkleppen af te nemen. Intrinsiek moeten al onze handelingen toch gemotiveerd worden door het bijdragen aan een mooiere wereld. Zaken op een meer innovatieve en betere manier doen dan in het verleden. Winst maken zonder de planeet te laten verliezen. De blik moet gericht zijn op marktrendement behalen terwijl je maatschappelijke en ecologische waarde toevoegt. Dit model waarin mens, planeet en winst elkaar in de ogen kunnen kijken, zien wij bij Sport Heroes als dé basis. De basis van waaruit merken en bedrijven moeten gaan denken, voelen, werken en bovenal…zijn.

Terug naar de (nieuwe) basis
Voor merken begint die potentiële nieuwe basis met innovatie en leiderschap. De beloning voor bedrijven die duurzaamheid en MVO echt integreren binnen hun bedrijfsvisie en interne cultuur is groot: een sterker authentiek merk met een betere reputatie. De merken/bedrijven die zich hiervoor op intrinsieke wijze inzetten zijn nu nog de innovators, de pioniers, de visionairs. Zij gebruiken het aanwezige potentieel om hun processen te innoveren en nieuwe producten te ontwikkelen. Zonder booreilanden en olievlekken hele nieuwe markten aanboren. De dollartekens hebben plaatsgemaakt voor eyeopeners.

Het leiderschap dat deze veranderingen moet bevorderen, begint op bestuursniveau als een visie die voortvloeit uit de kernwaarden. Maar alles wordt pas realiteit op medewerkersniveau, op gemeenschapsniveau, op aandeelhoudersniveau en op de plek waar de ‘why’ fans zich bevinden. De plek waar betrokkenheid leeft en waar men jouw producten koopt. Om duurzaamheid en MVO echt een ingebed onderdeel van jouw “ware” merk te maken, moet je de veranderingen op holistische wijze omarmen.

Denken dat je er bent door een percentage van je omzet aan een willekeurig goed doel te doneren is puur zelfbedrog. Een mooie bijdrage is het zeker, maar het zegt je doelgroep weinig tot niets. Om je klanten echt te doen inzien dat je de wereld een beetje mooier wilt maken, moeten je efforts op het gebied van duurzaamheid en sociaal welzijn in lijn zijn met je kernwaarden en missie. Waarom? Omdat je doelgroep niet blind is en uitermate goed in staat is om een eigen beeld te vormen van jouw merk. Zij zien in jouw proces en in jouw gehele communicatie heel snel wanneer je iets zegt om enkel en alleen snel te scoren.

Snel scoren levert een snelle maar vooral korte voorsprong op. Laten we hier even een oude boerenwijsheid op het podium zetten: ´eerlijkheid duurt het langst´. Dus embed duurzaamheid en MVO in de gehele bedrijfsgeschiedenis, -cultuur en -toekomst. Maak het tastbaar, deelbaar en levend. Stel scherpe doelstellingen en sprekende proposities…die je het liefst wel waar kan maken.

Uit onderzoek van de Nielsen Consultancy Group blijkt dat 55% van ondervraagde online consumenten aangeven dat ze bereid zijn meer te betalen voor producten die worden verstrekt door bedrijven die zich op intrinsieke en authentieke wijze inzetten voor positieve sociaal maatschappelijke verandering. In het kort? Verantwoordelijkheid nemen en tonen loont! De kans is zeer groot dat dit percentage de komende jaren verder zal toenemen. Natuurlijk biedt dit kansen om betekenisvolle bijdrages te leveren en impact te bewerkstelligen in onze samenleving. Maar het biedt je ook nieuwe mogelijkheden om business doelstellingen te behalen, te groeien en waarde te creëren voor alle stakeholders.

Geen verkeerd vooruitzicht. Een vooruitzicht waar wij allemaal beter van willen, kunnen en zullen worden. Jij bent aan zet en wij van Sport Heroes helpen je uiteraard graag om een paar zetten vooruit te denken.

 

Your Victory. De eindstreep. Het beste resultaat. De hoogste podiumplaats. Voor die overwinning zijn wij hét strategisch marketingbureau met hart voor sport en oog voor de maatschappij. Sport is emotie, passie en daadkracht. Sport is teamwork. Sport biedt het marketingspeelveld waar je als merk optimaal kan presteren. Altijd verbonden met een positieve sociaalmaatschappelijke impact. Omdat uw merk authentiek is en bijdraagt aan een mooiere (sport)wereld. Met resultaat: een nog sterker merk. Dat is Sport Heroes. Van briefing tot scherpe executie. Van aftrap tot eindsignaal. Altijd. Our Game.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *