NPB_Padel
Official Partner NK Padel
augustus 9, 2017
sport-heroes-sportindustrie
De sportindustrie: van slag of aan slag?
oktober 12, 2017

eSports: Controllers op een nieuw speelveld

Een paar jaar terug dacht je nog dat je in een scene van ‘Back to the Future’ was beland, maar vandaag de dag zijn we er allemaal aan gewend: eSports. Steeds vaker hoor je er mensen iets van vinden. Sterker nog, hoogstwaarschijnlijk heb je zelf ook een eMening gevormd. Maar wat is eSports? En is het tijd voor een time out of tijd om te scoren?

eSporters of gamers?
Wedden dat je bij het noemen van de term e-sporters direct de volgende associaties maakt: luie gamers, bankhangers, ongezond en antisociaal. Je denkt in ieder geval eerder aan chips zakken en vetvlekken dan aan trainingspakken en professionals. Niet zo gek, het stereotype waar we met zijn allen krampachtig aan vasthouden ontstond al in de jaren ‘70. Maar als je daar nu nog steeds zo over denkt, ben je zelf misschien wel lui te noemen. Tijd om wakker te worden: de sportwereld en de gamewereld hebben elkaar gevonden en ontwikkelen zich in razend tempo. Om het even wat concreter te maken: speel jij weleens een spelletje op je mobiel of zit jij een uur in de week achter de Playstation? Dan ben je in feite al een gamer. Helder. Maar de titel e-sporter kan je nog even op je buik schrijven. Daarvoor moet je toch iets meer bloed, zweet en tranen opofferen. Denk aan: wekelijkse trainingsschema’s, fit blijven, conditietraining, voedingsprogramma’s, wedstrijdanalyses en strategiebepalingen. Gaming is een hobby, eSports is een topsport.


eSports vs Sports
De een zit urenlang op een stoel met een controller in zijn handen, de ander rent urenlang over een sportveld met een bal aan zijn voeten. Een groot contrast, toch zijn er een hoop overeenkomsten tussen sporters en e-sporters. We weten allemaal dat een gezond lichaam gelijk staat aan een gezonde geest. Zowel sporters als e-sporters moeten zich dus aan een gezond voedingsschema houden en volgen daarnaast zware trainingsschema’s. Bij de e-Sporters is dit voornamelijk om de scherpe geest te trainen. Denk bijvoorbeeld aan de reactiesnelheid en oog-hand-coördinatie. Dit kan zijn bij het zien en slaan van een tennisbal maar ook bij het zien en neerhalen van een tegenstander in een shootergame. Of je nou daadwerkelijk met je noppen in het gras staat of met je ogen op het scherm gericht, topconditie is essentieel. Laten we een directe verbinding maken: regelmatig sporten in de digitale wereld verbetert zelfs de actieradius en het strategisch inzicht in real life. Je moet niet raar opkijken als op korte termijn eSporten onderdeel wordt van professionele trainingsschema’s.


Loading: sociaal welzijn
Teamwork, teamwork en nog eens teamwork. eSports en teamwork, klinkt het je raar in de oren? Dan zeggen we het toch nog eens: eSports en teamwork. Want ook voor een eSportwedstrijd worden tactieken besproken, analyses gemaakt en taakverdelingen opgesteld. Inzichten delen en blijven communiceren. Of dat nou via een headset is of schreeuwend vanaf de zijlijn. Of het nou tijdens de finale van een WK voetbal is, of tijdens een ESL (Electronics Sports League) finale. Samenwerken is het magische woord. Vergeet het beeld van de ‘lonesome-gamer’: er komen steeds meer fysieke eSportverenigingen waardoor de jeugd op een fysieke locatie bij elkaar kan komen. Een hechte community ontstaat. Dat eSports-fans ook graag bij elkaar komen is overduidelijk geworden tijdens IEM (Intel Extreme Masters) in Katowice met wel 104.000 bezoekers.


Kijkcijfers, let the game begin
Sport in beeld, om 19.00 scherp voor de buis. Dat is ondertussen bijna nostalgie te noemen. In America zien we steeds vaker dat een eSportfinale qua kijkcijfers hoger scoort dan NBA finals. Zo keken er in 2014 meer dan 27 miljoen kijkers naar de ESL finale van LOL (League of Legends) en in 2015 zelfs 36 miljoen. Aanzienlijk hoger dan de kijkcijfers van de NBA finals en de World Series! Maar ook in ons eigen bescheiden kikkerlandje winnen de eSportwedstrijden aan populariteit. Realiseer je dat de kijkcijfers van onze debuterende eDivisie hoger waren dan de kijkcijfers van een gemiddelde Jupilerleague-wedstrijd. Dat moet scoringskansen bieden.

Finals-Viewership-eSports-vs-Sports-c
eScoringskansen!
Langzaam is er opgebouwd, over verschillende schijven gespeeld en nu is het tijd om te scoren. Besef dat de erkenning en het bewustzijn van de populariteit van de eSports nog steeds groeiende is. Wat gaat het voor ons betekenen als ook de traditionele media doorkrijgt wat er in de eSportswereld gaande is? Dat wordt één van de bepalende factoren op het veld van sponsors en merken. De sterke en groeiende communities binnen de eSportwereld zorgen voor een groot potentieel: brand engagement. De voor merken en clubs eerder onbereikbare doelgroepen, worden nu zeer concreet benaderbaar. Op een presenteerblaadje: een in potentie gigantisch platform vol actieve, trouwe en uitgesproken fans aan wie merken hun boodschap locatie-onafhankelijk kunnen laden en waarmee ze heel direct kunnen engagen. In de eSportswereld is er trouwens al een volledige integratie van non-traditionele media met de tradionele kanalen als  Print, Radio en TV. Iets dat wij nog niet kunnen zeggen van andere sporten. In eSports zijn dus pioniers aan het werk.

Terugkomend op dat allereerste beeld wat je had: die luie, bankhangende jongeren. Wat doen we daarmee? Simpel, al deze ontwikkelingen binnen de eSports genereren kansen om ook deze doelgroep te bereiken en te activeren. Zowel professionele clubs als amateurverenigingen kunnen nu gericht aan de slag om nieuwe leden aan zich te binden. De gedeelde passie was er al, nu is het tijd om te verbinden.

Wil je meer weten over hoe jouw merk op de juiste manier geïntroduceerd kan worden in de wondere wereld van eSports? Benieuwd hoe je deze ontwikkelingen kunt inzetten om communities te engagen en brandlove kan genereren? Zet je game even op pauze en neem contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *