SocialMedia_Sportmarketingbureau_SportHeroes
10 social media trends om in 2018 rekening mee te houden
november 16, 2017
Sportheroes_Marketingbureau_Mark_Prinsen_Innovatie
Trillend naar goud of marketingtruc?
januari 11, 2018
SH-SPORTMARKETING1

5 visual storytelling trends voor 2018 en daarna

Het is zover. Het nieuwe jaar kijkt voorzichtig om de hoek, klopt al bijna op de deur. Wij zetten de deur alvast open. Kijken, zoals ik in mijn post van vorige week aangeef, altijd vooruit. Verrekijker in de aanslag. Een Sport Heroes vooruitblik op 2018. Van films en VR-ervaringen tot interactieve games en datavisualisaties. Intense beleving binnen een totaalspectrum. Visual storytelling is één van de meest krachtige vormen van communicatie en gaat steeds meer deel uitmaken van de dagelijkse beleving. Van een gesprek met je favoriete digitale character tot het spelen van een game die daklozen reallife helpt. De hieronder benoemde visual storytelling trends zullen de grenzen tussen realiteit en fictie doen vervagen.

Doelgroepen bereiken, inspireren en overtuigen krijgt een nieuwe lading, een next level. Step up your game.

  1. Oneindige verhalen

Onverzadigbaar. Het verlangen van consumenten naar inspirerende content wordt steeds groter en uitgebreider. Verwachtingen liggen hoger. Indruk maken wordt een nog grotere uitdaging. Het gaat zelfs zo ver dat fans willen dat inspirerende verhalen zich transformeren in “never ending stories”. Kijk eens naar het opnieuw verfilmen van film klassiekers en het relanceren van populaire tv-programma’s. De nostalgie die filmstudio’s en productiebedrijven in positie brengt om winst te maken – zelfs als de remake bij lange na niet zo goed is als het origineel. In overeenstemming met deze behoefte zal visual storytelling steeds meer parallel lopen aan ons echte leven. Dit betekent dat de door ons geconsumeerde verhalen niet alleen in real-time zullen plaatsvinden, maar ook 24 uur per dag, 7 dagen per week.

SH-Sportmarketingbureau-storytelling1

Deze trend krijgt ook op social media steeds meer gestalte. Op Twitter kun je bijvoorbeeld Don Draper uit de serie Mad Men terugvinden, die bijna dagelijks met 18.000 volgers tweet. Wat denk je van Homer Simpson die meer dan 2mln volgers vermaakt?

 

  1. Hyperrealistische storytelling

De toekomst van storytelling zal niet alleen een 24/7 cyclus zijn, maar zet ook in op waarschijnlijkheid/geloofwaardigheid en realisme. Verhalen zullen steeds echter lijken. Visual storytelling zal het uiteindelijk wellicht zelfs van de werkelijkheid winnen. Meeslepende, intense en extreem prikkelende verhalen: “hyperrealistische storytelling”, een referentie naar de mogelijkheden die VR en Augmentend Reality ons bieden.

Sommige van deze experiences zijn zo authentiek dat ze in staat zijn om ons lichaam en geest zo voor de gek te houden, dat wij net zo reageren zoals wij in het “echte” leven zouden doen. Mensen met een post-traumatische stressstoornis kunnen tegenwoordig bijvoorbeeld worden behandeld op basis van therapeutische virtual reality-sessies.

Als dit een beetje een te ver van je bed show is, bekijk dan eens de volgende virtual reality-film over Darth Vader. De film speelt zich af in het Star Wars universum en geeft fans de mogelijkheid om rond te lopen, objecten te manipuleren, personages aan te raken en zelfs de uitkomst van het verhaal te beïnvloeden.

 

  1. Connective Storytelling

De vraag naar steeds meer interactieve online ervaringen groeit. Net als de behoefte om meer verbondenheid te voelen. Dit laatste gegeven kent een interne ontwikkeling; het maakt steeds minder uit of die verbondenheid met een echte real-life persoon of fictief personage is.

Emotie is de sleutel. Met platte, nietszeggende karakters kom je niet zo ver, dat wist men al vroeg. Maar in de toekomst zal slechts emotionele binding met een personage niet volstaan. Een volgende stap wordt gezet, een stap in de schoenen van dat personage. Daadwerkelijke inleving en realistische beleving. De VR experience “Nerve” is hier een mooi voorbeeld van. Tijdens deze VR film kunnen kijkers daadwerkelijk op het skateboard van een personage stappen en ervaren hoe het is om met hoge vaart van het ene naar het andere gebouw te springen.

Een ander voorbeeld is de “Project Syria” experience. Kijkers ervaren wat het is om in een Syrisch vluchtelingenkamp te leven en om omringd te zijn door angstige en verscheurde families. Een ervaring met mogelijk grote maatschappelijke en sociale inzichten.

 

  1. Social Impact Storytelling

Met het optimaal benutten van connective storytelling zal visual storytelling in de toekomst ook gebruikt worden om meer sociaal bewustzijn te creëren. Een katalysator van empathisch vermogen. Zo ontstaan er voor goede doelen en sociaalmaatschappelijke projecten nieuwe mogelijkheden om geld te genereren en een positieve impact te realiseren.

Denk aan ervaringen die je laten voelen hoe het is om als dakloze te leven of je laten ervaren wat het betekent om de ziekte van Parkinson te hebben. Deze VR ervaringen plaveien de weg naar een manier van storytelling die impact heeft op de “echte” wereld.

Er zijn inmiddels ook steeds meer sociale games die ingezet worden om geld in te zamelen voor goede doelen. Bijvoorbeeld “Extra Life”, een initiatief waarbij gamers een spel spelen dat een daadwerkelijke bijdrage levert aan het inzamelen van geld voor een kinderziekenhuis.

 

  1. Brand Storytelling

Daar waar de filmindustrie vroeger qua storytelling mijlenver vooruit liep op de marketingwereld, is er nu sprake van een ommekeer. Een inhaalslag en een voorzichtige voorsprong voor de marketeers op “virtuele sportschoenen”. IKEA heeft bijvoorbeeld een VR experience die de websitebezoekers in staat stelt om in hun droomkeuken rond te lopen. Het is mogelijk om kasten en lades te openen, objecten te verplaatsen, de look & feel van de keuken te veranderen en zelfs om de keuken te ervaren vanuit het perspectief van een kind.

SH-Sportmarketingbureau-storytelling2

Een ander mooi voorbeeld betreft Red Bull. De content marketing trendsetter heeft deze VR vlieg-experience ontwikkeld, waarbij je genieten van een realistische Red Bull air race simulatie.

 

Auteurs van onze eigen verhalen

In lijn met deze vijf trends zullen marketeers er steeds meer naar moeten streven om content te creëren die volledig voldoet aan de volgende zaken:

  • Interactief
  • Authentiek
  • Meeslepend
  • Impactvol
  • Oneindig

Hoewel het nog niet voor ieder merk of elke marketeer (financieel) realistisch is, is de trend voor de toekomst gezet: verhalen zullen niet alleen visueler worden, ze zullen ons in staat stellen om levendiger dan ooit te communiceren. De grens tussen de “echte wereld” en fictie en tussen natuurlijke realiteiten en uitgevonden kaders zullen blijven vervagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *